■ 담당교과목
· 대학 : 패션리테일링, 온라인패션비지니스경영, 글로벌소싱, 패션상품기획, 패션비니지스와창업
· 대학원 : 의류학연구방법론
■ 학력
· 1997.03 - 2001.02 서울대학교 의류학과(가정학사)
· 2004.09 - 2006.08 서울대학교 의류학과(생활과학석사)
· 2006.09 - 2010.02 서울대학교 의류학과(생활과학박사)
■ 경력
· 2021.09 - 현재 부산대학교 의류학과 조교수
· 2017.09 - 2021.08. 서울대학교, 서울교육대학교, 성균관대학교, 중앙대학교 출강
· 2016.08 - 2017.07. Retail Research Center University of Florida, Visiting Scholar
· 2014.03 - 2016.02. 부산대학교 출강
· 2010.03 - 2012.04. 한국복식학회 영문학회지 편집간사
· 2008.09 - 2014.02. 국민대학교, 건국대학교, 배재대학교, 서울대학교, 연세대학교, 인하대학교 등 출강
· 2001.01 - 2004.06 (주)한섬 SYSTEM MD
■ 연구업적
· 최신 및 주요연구논문
14. Kim, S., Youn, C., Cho, E., & Kim, S. (2025). When virtual influencers cause service failures: The impact of human likeness and beauty types on social psychological distance and consumer intentions. Journal of Retailing and Consumer Services, 87, 104426. (In press) [SSCI]
13. 문희강, & 윤초롱. (2025). 맞춤형 세탁기 코스 추천 유형이 실용적 가치와 쾌락적 가치 지각, 추천 수용에 미치는 영향과 프라이버시 염려의 조절효과. 한국의류학회지, 49(3), 667-682. [SCOUPS]
12. Seo, Y. N., Shin, H., Lee, J. A., Youn, C., & Lee, Y. K. (2024). Design preferences based on the up-cycling stage of a fashion product: Focusing on Gen Z consumers and Re; code products. International Journal of Costume and Fashion, 24(2), 64-76.
11. 윤초롱. (2024). 소비자 마음가짐(mindset)에 따른 Z세대의 온라인쇼핑 검색 행동에 대한 질적 연구. 복식, 74(4), 92-103.
10. 문희강, 윤초롱, 정혜정. (2024). 성격테스트를 활용한 브랜드 커뮤니케이션에서 게이미피케이션이 커뮤니케이션 태도 및 브랜드 태도에 미치는 영향. 복식, 74(2), 81-94. [학진등재]
9. Youn, C. (2024). Consumer Mindsets and In-Store Engagement Behaviors across Purchase Journeys. International Journal of Costume and Fashion, 24(1), 66-75.
8. Yang, H., Choi, Y., Jung, H. J., & Youn, C. (2023). The Formation of Attitudes Toward Cross-Border Shopping Websites-Perceived Benefits, COVID-19 Anxiety, and Brand Familiarity. 한국의류학회지, 47(4), 609-624. [SCOUPS]
7. 이지선, 박주하, 윤초롱 (2022), "패션제품쇼핑 상황에서 이미지 검색 서비스의 특성이 서비스 지속사용의도에 미치는 영향". 복식, 72(2), pp. 96-110. [학진등재]
6. Kim, S., Jang, S., Choi, W., Youn, C. and Lee, Y. (2022), "Contactless service encounters among Millennials and Generation Z: the effects of Millennials and Gen Z characteristics on technology self-efficacy and preference for contactless service", Journal of Research in Interactive Marketing, 16(1), 82-100. [SCIE]
5. Youn, C., Jung, H. (2021), “Semantic network analysis to explore the concept of sustainability in the apparel and textile industry”, Sustainability, 13(7), 3813. [SSCI]
4. Youn, C., Kim, S., Jang, S., Jang, J., Lee, Y. & Choo, H.(2017), “Measuring retailers’ sustainable development”, Business Strategy & the Environment, 26(3), 385-398. [SSCI]
3. Youn, C., Kim, S. Y., Lee, Y., Choo, H. J., Jang, S., & Jang, J. I. (2017). Measuring retailers' sustainable development. Business Strategy and the Environment, 26(3), 385-398. [SSCI]
2. Chung, K., Youn, C., & Lee, Y. (2014). The influence of luxury brands’ cross-border acquisition on consumer brand perception. Clothing and Textiles Research Journal, 32(4), 219-234. [SSCI]
1. Moon, K. K. L., Youn, C., Chang, J. M., & Yeung, A. W. H. (2013). Product design scenarios for energy saving: A case study of fashion apparel. International Journal of Production Economics, 146(2), 392-401. [SCIE]
1. 2023 한국의류학회 우수포스터상. 2023.10.21
2. 2023 한국패션비즈니스학회 우수포스터상. 2023.4.22
3. 2022 ICCT KSCT-ITC(HK) Joint Symposium Best Poster Presentation Award. 2022.5.27
4. Who's Who in the World, 33rd Edition 등재, Marquis Who's Who(2016.2018,2020)
5. 2015 인문사회분야 우수논문 선정, 한국연구재단(2015.12)